Drodzy Rodzice !
I o to mamy maj, najpiękniejszy miesiąc. W maju wiosna jest już w pełnym rozkwicie. Pogoda robi się coraz bardziej atrakcyjna, a roślinność bujna. Z zielonego krajobrazu wyłaniają się piękne i barwne kwiaty.
W tym wyjątkowym miesiącu czcimy szczególnie Naszą Mamusie Maryję – Królową a także pamiętamy o Was, kochani rodzice.
Z okazji Waszego święta, każde dziecko o Was pamięta. Każde serduszko bije wdzięcznym uderzeniem i każdym z niego płynącym życzeniem:
zdrowia, sił i codziennej radości, wraz ze słowami największej wdzięczności, za wszystkie dla nas trudy i starania składamy dzisiaj podziękowania
Wasze dzieci.
My dołączamy się do życzeń, niechaj Maryja – Ta, którą szczególnie w tym miesiącu czcimy, wyśpiewując litanie loretańską, wyprasza Wam potrzebne łaski.
W tym miesiącu słów kilka o masach plastycznych i ich wpływie na rozwój naszych dzieci.
Masy plastyczne – kolorowe, pachnące, bardziej miękkie od modeliny czy plasteliny. Dostarczają wielu doznań i oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. Stymulują wszystkie zmysły: węch, wzrok, dotyk oraz smak. Są doskonałym pomysłem na efektywne spędzanie czasu z dzieckiem, mają ogromny wpływ na jego rozwój.Podczas ugniatania, formowania, zwijania, szczypania czy dłubania dziecko ćwiczy motorykę małą czyli sprawność dłoni i palców. Masy plastyczne są idealnym środkiem ekspresji. Mają terapeutyczną moc – działają wyciszająco, odprężająco, redukują stres. Wspierają rozwój mowy i wiarę we własne możliwości.
Jak zrobić masę plastyczną ?
Na rynku mamy wiele gotowych mas plastycznych, jednak my staramy się przygotowywać je samodzielnie w domowym zaciszu z produktów spożywczych które mamy pod ręką. Przydatne będą: mąka pszenna, mąka ziemniaczana, kasza manna, olej, sól, barwniki spożywcze. Większość tych składników jest łatwo dostępna i stosunkowa o wiele tańsza od gotowych mas, więc możemy codziennie tworzyć nowe masy I co najważniejsze jest bezpieczna dla dziecka – wiemy z jakich produktów powstała. Oto kilka sprawdzonych mas którymi nasze dzieci bawią się na co dzień:
CIASTOLINA:
• mąka pszenna
• olej
• woda
• barwniki spożywcze (wymieszane wcześniej w małej ilości gorącej wody)
GLUT:
• mąka ziemniaczana
• woda
• barwniki spożywcze (rozpuszczone wcześniej w gorącej wodzie)
• odrobina oleju
Przyjaciele Kłapouszka w maju :
• rozwijają zainteresowanie bajkami,
• interesują się książkami,
• rozwijają koncentrację słuchową,
• poznają bibliotekę i zasady zachowania się w niej,
• poznają literaturę dziecięcą,
• utrwalają nazwy figur geometrycznych,
• poznają zasady zachowania w księgarni,
• poznają zawód logopedy,
• poszerzają swój zasób słów,
• ćwiczą kulturalne wysławianie się,
• klasyfikują ze względu na podaną cechę,
• nazywają członków bliższej i dalszej rodziny,
• poznają piosenkę o mamie i tacie,
• nazywają i przeliczają części ciała,
• poznają nazwy dni tygodnia,
• dzielą elementy na zbiory,
• utrwalają pojęcie „zbiór”.
„Tralala dla Mamy i Taty”
„Dla Mamy i Taty”
Piękny uśmiech, dobre serce; wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Zawsze chętnie mi pomagasz, kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie. Kocham Ciebie właśnie za to!
Dom to miejsce wyjątkowe. Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina, czyli mama, ja i tata!
Zadania Przyjaciół Kubsia Puchatka w maju :
- modlą się za swoją rodzinę;
- modlą się za swoją Ojczyznę;
- pamiętają o zmarłych, którzy zginęli
w obronie Ojczyzny; - integruje się z grupą podczas zabaw;
- uczestniczy w zabawie ze śpiewem;
- rozwija kompetencje językowe;
- szybko reaguje na umówiony sygnał;
- rozwija sprawność motoryczną;
- doskonali umiejętności samoobsługowe;
- kształtuje nawyki higieniczne;
- rozwija umiejętność aktywnego słuchania
i wypowiadania się na określony temat; - rozwija pamięć i percepcję słuchową;
doskonali kompetencje językowe; - poznaje i nazywa symbole narodowe;
- odczuwa przynależność do narodu;
- rozwija umiejętności grafomotoryczne;
- rozwija sprawność fizyczną;
- uczestniczy w grach i zabawach zespołowych;
stosuje zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na świeżym powietrzu; - kształtuje umiejętność współpracy w grupie podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;
doskonali umiejętność koncentracji uwagi; - inicjuje zabawy konstrukcyjne;
- integruje się z grupą rówieśniczą;
- sprząta po zakończonej zabawie;
współdziała z dziećmi w zabawie.
Mazurek Dąbrowskiego
Wiele jest pieśni, wiele piosenek, Wśród nich ta jedna, ta najważniejsza: To nasz mazurek – hymn narodowy, Pieśń nam tak bliska, bo najpiękniejsza. Kiedy ją słyszę, na baczność staję, Obce mi wtedy smutki i troski. Plecy prostuję, głowę unoszę I z dumą śpiewam: Marsz, marsz Dąbrowski Anna Paszkiewicz
Katechizm polskiego dziecka
– Kto ty jesteś? – Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą Ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Boga wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
Władysław Bełza
Przyjaciel Królika w maju:
• śpiewają piosenki o tematyce maryjnej;
• wyrażają wdzięczność Panu Bogu za otaczające nas piękno przyrody;
• przygotowują program artystyczny dla Rodziców;
• rozumieją pojęcia: szacunek do książek, miłość;
• nawiązują właściwe relacje rówieśnicze w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężają nieśmiałość, rozwijają asertywność;
• posługują się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni;
• kształtują umiejętność liczenia, poznają liczby 0, 10; operują liczebnikami porządkowymi;
• kształtują umiejętność poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
• rozwijają umiejętność budowania zdań poprawnych gramatycznie;
• rozwijają percepcję wzrokową poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
• rozwijają sprawność manualną i kreatywność oraz inwencję twórczą podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
• często przebywają na świeżym powietrzu.
Piosenka o książeczce
w książeczce szumi las.
W prześlicznych twych książeczkach
tysiące przygód masz.
Książeczka cię powiedzie
na strome szczyty skał.
Z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał.
Jak świerszczyk grał na skrzypcach,
jak morzem płynął śledź.
I co zrobiła Wikcia,
by same piątki mieć.
Lecz chroń i szanuj książki,
i kartek nie rwij też.
Wpierw dobrze umyj rączki,
a potem książkę bierz.
Nasza mama
najczulej patrzy na nas?
Kto od złych przygód strzeże?
Nasza kochana mama!
Uczyła pierwszych kroków,
pierwszych słów nas uczyła,
każdą łzę nam otarła
mamusia nasza miła.
Jak ci się odwdzięczymy
za wszystko, droga mamo?
Będziemy się starali
kochać ciebie tak samo
Przyjaciele Tygryska w maju :
❖ Nazwy wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; i ciekawostek na ich temat
❖ Fragment z Biblii o Stworzeniu Świata
❖ Zawody związane z kosmosem, np. kosmonauty i astronoma.
❖ Wzbudzenie zainteresowania literaturą i teatrem
❖ Właściwe zachowanie się w miejscu publicznym.
❖ Zapoznanie z pracą aktora.
❖ Wywoływanie pozytywnych emocji związanych z teatrem jako miejscem niezwykłym „zaczarowanym”.
❖ Czynności domowe wykonywane przez poszczególnych członków rodziny
❖ Sposoby wspólnego spędzania czasu w rodzinie
❖ Wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny
❖ Opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
❖ Określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.
❖ Kwitnące rośliny; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno
❖ Poznanie wybranych owadów łąkowych np. pszczół, biedronki, mrówek ich pożyteczność dla przyrody i ludzi
❖ Określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
❖ Życie pszczół i mrówek
❖ Cykl rozwojowy motyla i żaby
❖ Liczebniki w aspekcie kardynalnym i porządkowym
❖ Cyfrę 1- 9, Literę Z, z
Posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.)
„Magiczne miejsce”
I. Marzył kiedyś mi się dom z żelków i karmelków,
a przed domem słodki płot z dropsów i wafelków.
Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,
że mój dom prawdziwy jest, a tamten był snem.
Ref.: Teraz wiem, że mój dom to magiczne miejsce.
W każdym kącie, tu i tam bije jego serce.
Tutaj jem, tutaj śpię, tutaj skarby swoje mam.
Tutaj czeka mama, tata, tu nie jestem nigdy sam!
II. Kto by nie chciał królem być, królem lub królewną.
Mieszkać w zamku, złoto mieć i zabawek pełno.
Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,
że mój dom prawdziwy jest, a zamek był snem.
Ref.: Teraz wiem, że ….
III. W czarodziejskim świecie być każdy chciałby przecież.
Zaczarować, co się da, na calutkim świecie.
Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,
że mój dom prawdziwy jest, inne były snem.
Ref.: Teraz wiem…
„ Mama i Tata- Dwa Słowa”
Dwa najpiękniejsze słowa świata
we wszystkich językach to Mama i Tata.
Wypowiadane przez wszystkich ludzi
czy to są mali, czy to są duzi.
Bo Mamę, Tatę każdy z nas ma
i każdy te słowa magiczne zna.
Mamusia, mamunia, mamcia czasami
Tatuś, tatulek, tatko kochany.
Słodko się robi, gdy je wymawiamy
samym mówieniem przyjemność sprawiamy.
Bo to najbliższe sercu osoby
czy to jest starszy, czy to jest młody.
Ja wołam Mamo, Ty wołasz Mamo
gdy mówisz Tato jest tak samo.
Te słowa krótkie, cudownie brzmią w uszach
Mama i Tato- me serce wzrusza.
///////////////////////////////////////////////////
Ogłoszenia
05 (śr.) – wyjście do kina na bajkę pt. „Kicia Kocia w przedszkolu” (3 i 4 – latki)
15.05 (śr.) – Msza Św. w intencjach Rodziców Przedszkolaków z okazji zbliżającego się Dnia Mamy i Taty
15 i 16.05- odbędzie się sesja fotograficzna (zdjęcia dzieci otrzymają w prezencie na Dzień Dziecka)
20.05 (pn.) g. 15.30 – Dzień Mamy i Taty 6 – latki
21.05 (wt.) g.15.30 – Dzień Mamy i Taty 3 – latki
22.05 (śr.) – wyjście do filharmonii na koncert umuzykalniający 5 – latki
22.05 ( wt.) g.15.30 – Dzień Mamy i Taty 4 – latki
29.05 (śr. ) – Akademia Małego Naukowca
Comments are closed